KATOWICE

http://polskiemiastawfotografii.blogspot.com/2010/10/katowice.htmlKatowice 
miasto, stolica województwa śląskiego, na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa śląskiego.

Jeden z głównych ośrodków Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i największe pod względem ludności miasto konurbacji górnośląskiej. Początki Katowic sięgają XVI wieku, kiedy były ośrodkiem rolniczym i kuźniczym, a ich gwałtowny rozwój został zapoczątkowany w połowie XIX wieku wraz z rozwojem przemysłu i doprowadzeniem do miasta linii kolejowej. Prawa miejskie Katowice uzyskały 11 września 1865 roku, po czym rozwijały się w szybkim tempie. Z liczbą 299 910 mieszkańców w 2015 są 10. miastem w kraju pod względem liczby ludności i 12. pod względem powierzchni, mając prawie 165 km². Katowice leżą na trasie głównych szlaków krajowych i międzynarodowych zarówno drogowych, jak i kolejowych. W pobliskich Pyrzowicach funkcjonuje międzynarodowy port lotniczy Katowice-Pyrzowice. Stanowi ono ważny w skali kraju ośrodek gospodarczy, będąc centrum handlowo-usługowym ze znacznym udziałem działalności produkcyjnej. Jest również ośrodkiem koncentracji specjalistycznych usług medycznych, funkcji akademickiej, kulturalnej oraz sportowej. Katowice są położone na będącej częścią Wyżyny Śląskiej Płaskowyżu Bytomsko-Katowickim, które charakteryzuje się zróżnicowaną rzeźbą terenu. Najwyższy punkt Katowic to Wzgóze Wandy, położone na wysokości 357,6 m n.p.m., natomiast najniższa część Katowic to doliny rzek Kłodnicy i Mlecznej, gdzie wysokość nad poziomem morza wynosi 245 m.Pierwsza wzmianka o wsi Katowice pojawiła się w zapisach księdza Kazimierskiego, wizytatora parafii bogucickiej w 1598 roku. Historię miasta wyznaczają jednak losy kilku znacznie wcześniejszych słowiańskich osad rolniczych (z XIV, XVI wieku) i kuźnic żelaza - będących obecnie jego dzielnicami. Chronologicznie najstarszą jest Dąb - o którym mówi dokument pochodzący z 1299 roku - należący przez kilkaset lat do klasztoru Bożogrobców w Miechowie. Nieco krótsze są dzieje innych, ongiś równorzędnych wsi: Bogucic, Roździenia, Szopienic, Załęża, Ligoty i Piotrowic. Specyfiką przeszłości całego Górnego Śląska, a więc i Katowic, jest brak dominującego centrum, przy jednoczesnym rozwijaniu się wielu odrębnych ośrodków gospodarczych, kulturalnych i administracyjnych, tworzących później jeden organizm miejski.Rozwój wsi Katowice rozpoczął się wraz z budową berlińskiej kolei (1846 r.) wiodącej do Mysłowic. Przejęcie dóbr ziemskich przez rodzinę Wincklerów miało niebagatelne znaczenie. Do osad położonych po obu stronach rzeki Rawy przybywano w interesach. Sztygar i przedsiębiorca górniczy Franz Winckler przekształcił okoliczne wioski w przemysłowe miasto. Realizatorem jego pomysłu był inny sztygar tarnogórskiej kopalni - Friedrich Wilhelm Grundmann, któremu w 1839 r. powierzono zarząd dóbr katowickich. Miasto wzrastało według projektu budowniczego Nottenbohna. Plan przestrzennej zabudowy wyznaczał stary trakt z Mysłowic do Szopienic i dalej do Bogucic-Zawodzia, a następnie wzdłuż Rawy. Przy linii wschód-zachód powstały dwa istniejące dziś place - Rynek i Wolności. Pierwszy z nich przecięła droga północ-południe, prowadząca z Mikołowa do Królewskiej Huty (dziś Chorzów) i Bytomia. Wieś Katowice otrzymała w 1865 roku prawa miejskie. Wkrótce Katowice wyniesione zostały do rangi powiatu. W okresie zarządu Grundmanna wzniesiono pierwszy monumentalny obiekt - kościół ewangelicki przy ul. Warszawskiej (1856-1858), później neogotycki kościół Najświętszej Marii Panny przy ul. Mariackiej (1870 r.), klasztor i szpital oo. Bonifratrów, klasztor i sierociniec ss. Jadwiżanek oraz kościół pw. św. Szczepana w Bogucicach.  domwbram.jpgW 1889 r. w Katowicach ulokował się prężny koncern przemysłowy "Kattowitzer Aktien-Gesellschaft", a jego śladem poszło pięć znanych banków. Pod panowaniem pruskim (od 1742 r.) na terenie dzisiejszych Katowic, szczególnie w XIX stuleciu rozwijał się przemysł, zwłaszcza huty i kopalnie. U schyłku tegoż wieku powstało kilka instytucji, które zadecydowały o rozwoju młodego ośrodka gospodarczego - Górnośląska Konwencja Węglowa, Związek Przemysłowców Górniczo-Hutniczych, gwarectwa węglowe, Państwowa Dyrekcja Poczt, Sąd Okręgowy, Dyrekcja Prusko-Królewskich Kolei Państwowych. Równocześnie z rozwojem miasta narastał opór ludności polskiej wobec nasilających się akcji germanizacyjnych. Z początkiem XX wieku Katowice wzbogaciły się o Teatr Miejski, zbudowany przy Rynku w latach 1906-1907 według projektu kolońskiego architekta Karola Moritza. Niestety, podczas remontu budynku w latach siedemdziesiątych częściowo zniszczono dekorację rzeźbiarską jego fasady. W 1906 roku zakończono rozbudowę okazałego dworca kolejowego dziś już nie użytkowanego w pierwotnym charakterze. Wybuch I wojny światowej nie spowodował w Katowicach zniszczeń i strat, lecz rozwój przemysłu i sprzyjającą koniunkturę, zwłaszcza dla zakładów hutniczych. Działania wojenne nie dotknęły ówczesnej ludności, a jej liczny udział w latach 1919-1921 w trzech powstaniach śląskich i akcji plebiscytowej zadecydował o przyłączeniu Katowic do odrodzonego państwa polskiego (20 czerwca 1922 r.). Niebawem miasto stało się stolicą autonomicznego województwa śląskiego, siedzibą Sejmu Śląskiego i Górnośląskiej Komisji Mieszanej. Lata międzywojenne były dla Katowic okresem intensywnego rozwoju. Z prowincjonalnego ośrodka przemysłowego Prus stały się największym centrum gospodarczym w Polsce, stolicą najbogatszego regionu. W 1924 roku były siedzibą aż 53 banków, ośmiu zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych, kilku międzynarodowych koncernów. Wraz z przypływem kapitału wzrastały nowe obiekty infrastruktury miejskiej, dzielnice (rozbudowywano głównie południową część miasta - od torów kolejowych do Brynowa, Muchowca), powstawały luksusowe na owe czasy osiedla willowe i monumentalne budowle sakralne. Połączenia z Warszawą zapewniało między innymi oddane do użytku w 1927 roku lotnisko. Reprezentacyjny budynek Sejmu Śląskiego i Urzędu Wojewódzkiego wzniesiono w latach 1926-1929. W pobliżu stanęły: gmach Urzędów Niezespolonych (dziś zajmowany przez Uniwersytet- Śląski) oraz Muzeum Śląskie (rozebrane przez hitlerowców). Symbolem dramatycznej walki w obronie Katowic przed wojskami niemieckimi we wrześniu 1939 roku stała się Wieża Spadochronowa w Parku im. Tadeusza Kościuszki i Dom Powstańca przy ul. Matejki. 8 września 1939 cały Górny Śląsk został włączony do III Rzeszy. Okupanci uczynili z Katowic siedzibę prowincji. Działania wojenne nie spowodowały większych szkód w miejskiej zabudowie poza barbarzyńskim spaleniem synagogi przy ul. Mickiewicza i rozebraniem budynku Muzeum Śląskiego. Po wyzwoleniu w 1945 roku miasto odzyskało dawne znaczenie jako ośrodek przemysłowy i administracyjny. Przykrym, trzyletnim epizodem była zmiana nazwy Katowic na Stalinogród w 1953 r. Wzrosła ranga miasta jako ośrodka naukowego i kulturowego; Katowice stały się m.in. miastem uniwersyteckim. W okresie Polski Ludowej zbudowano wiele nowych osiedli m.in. Koszutka, Tysiąclecie, Paderewskiego, Ochojec, Ligota, Załęska Hałda. Powstał Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku. Otwarto jedyną w regionie wyższą uczelnię humanistyczną - Uniwersytet Śląski. Wzniesiono budowlę, która stała się symbolem Katowic - Halę Widowiskowo-Sportową "Spodek". Najnowsze dzieje Katowic związane są nie tylko z rozwojem przemysłowym i urbanistycznym, ale również z dużym zaniedbaniem infrastruktury technicznej i społecznej.

Pomnik Powstańców Śląskich -największy i najcięższy pomnik w Polsce, znajduje się w Centrum Katowic obok ronda gen. Jerzego Ziętka, przy Alei Korfantego. Po raz pierwszy osłonięty 1 września 1967 roku. Za projekt odpowiedzialni byli G. Zemła ( rzeźba ) oraz W. Zabłocki zajmujący się architektoniczną koncepcją skrzydeł. Trzy skrzydła mają symbolizować trzy powstania śląskie w latach 1919, 1920 oraz 1921. Ciekawostką jest, że na pionowej skarpie, od strony ronda, znajdują się nazwy miast, w których toczone były bitwy oraz fakt, że pomnik ten został ufundowany przez społeczeństwo Warszawy.


Rondo gen. Jerzego Ziętka - samo rondo wraz z podziemiami wybudowane zostało w roku 1965. Z początkiem XXI wieku rozpoczęła się wielka przebudowa. W 2006 roku oddany dwunawowy tunel. Również od 2006 roku połowę platformy Ronda przykrywa szklana trzypoziomowa kopuła. Na poziomie „-1” znajduję się jeden z dwóch kiosków oraz urządzenia nadzorujące pracę tunelu drogowego, na poziomie 0 znajdziemy kolejny kiosk, Centrum Utrzymania Tunelu oraz galerię Rondo Sztuki Akademii Sztuk Pięknych. Na ostatnim poziomie znajduje się klubo-kawiarnia „Oko Miasta”z której obserwować można zarówno wschody słońca jak i zachody, dzięki dwóm balkonom umieszczonym po przeciwległych końcach.







Hala widowiskowo-sportowa Spodek to budynek MOSiRu o nietypowym kształcie, znajdujący się przy Alei Korfantego 35. Prace nad budową rozpoczęły się w 1964 roku a zakończyły w 1971.
Swoją niezwykłość Spodek zawdzięcza nie tylko niezwykłemu kształtowi, ale również wielofunkcyjności i charakterowi obiektów wchodzących w jego skład, dzięki którym organizowane są tam różnorodne wydarzenia, zarówno artystyczne, sportowe, jak i wszelakie targi, zjazdy, często odbywające się w tym samym czasie.















Bazylika św. Ludwika Króla i Wniebowzięcia NMP - neoromańska budowla sakralna znajdująca się w dzielnicy Katowic – Panewniki, przy ul. Panewnickiej 76. W 1906 roku położono kamień węgielny, a już w 1907 roku stanęła sylwetka kościoła. Panewnicka bazylika w okresie świąt Bożego Narodzenia jest licznie odwiedzana przez turystów, bez względu na przekonania religijne. Powodem olbrzymiego zainteresowania mieszkańców Śląska i innych województw, a nierzadko też turystów pochodzących zza granicy, jest wspaniała szopka. Słynie ona nie tylko ze swojej wielkości (zdaniem znawców tematu jest to największa w Europie szopka ołtarzowa zbudowana wewnątrz świątyni), ale także piękna i wierności Ewangelii. Co roku franciszkańscy zakonnicy wraz z wiernymi tworzą niepowtarzalne dzieło, za każdym razem inne, powalające wdziękiem i niesamowitym nastrojem.

















Szczególny urok, i to na skalę europejską, ma katowicka dzielnica Nikiszowiec. Jego historia jest ściśle związana z kopalnią Giesche, ponieważ lokale mieszkalne wybudowano tam właśnie dla pracowników kopalni. Zaprojektowane przez architektów Georga i Emila Zillmanna ponad stuletnie osiedle górnicze do dziś pozostało w niezmienionym kształcie, a jego malownicze zaułki, niezliczone przejścia bramne przenoszą nas jakby w inną epokę.



Altus to najwyższy budynek w Katowicach oraz w całej południowej Polsce. Ma 125 metrów wysokości i liczy 29 pięter. W budynku mieszczą się biura, luksusowy hotel, kino, klub fitness i galeria handlowa. Pod budynkiem mieści się 3 poziomowy parking samochodowy.

Silesia City Center - jedno z największych centrów handlowo-usługowo-rozrywkowych w Polsce (piąte pod względem powierzchni handlowej) o łącznej powierzchni kilkuset tysięcy m², z czego 86 000 m² to powierzchnia handlowa, 100 000 m² mieszkalna (osiedle Dębowe Tarasy) i 60 000 m² – biurowa (Silesia Office Towers). Znajduje się w Katowicach przy ul. Chorzowskiej 107 (tereny byłej KWK „Gottwald”). Obiekt został otwarty 18 listopada 2005 roku[2]. Inwestorem było węgierskie przedsiębiorstwo TriGranit Development Corporation. Właścicielem części handlowej jest przedsiębiorstwo Immofinanz Group.


Inne zdjęcia zrobione w Katowicach.















Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach, od stycznia 2009 roku używający również marki Katowice Airport - międzynarodowy port lotniczy położony w miejscowości Pyrzowice, około 30 kilometrów na północ od centrum Katowic. Znajduje się na terenie dwóch gmin, Ożarowice i Mierzęcice, a zarazem na pograniczu dwóch powiatów: tarnogórskiego i będzińskiego. Port lotniczy Katowice dysponuje jedną z najdłuższych dróg startowych dostępnych w Polsce, liczącą 3200 m długości i 45 metrów szerokości (oddaną do użytku w maju 2015 roku). MPL Katowice, używający obecnie marki „Katowice Airport”, jest regionalnym portem lotniczym całego województwa śląskiego. Pod względem liczby odprawianych pasażerów oraz pod względem liczby operacji lotniczych znajduje się na czwartym miejscu wśród polskich portów lotniczych. Port posiada trzy terminale pasażerskie o łącznej przepustowości około 5,5 mln pasażerów rocznie.




















Umieszczone zdjęcia wykonano: maj, czerwiec, wrzesień 2007 r. i wrzesień 2017 r.